ویژگی جدید آی او اس ۱۴ امادهی عرضه شدن است
اپل پس از عرضهی آی او اس ۱۴ قابلیتهای حریم خصوصی را تغییر داد و اعلام کرد که از این پس تمام اپلیکیشها برای ردیابی کاربران، باید از آنها اجازه بگیرند. اکنون و پس از گذشت چند ماه برخی کاربران گزارش کردهاند که درخواستهایی مبنی بر ردیابی توسط برنامههای مختلف را مشاهده میکنند.
این ویژگی در سال آینده برای عموم کاربران عرضه خواهد شد، اما به نظر میرسد اپل در حال آزمایش آن در iOS 14.4 بتا باشد چراکه کاربرانی که از این نسخهی آزمایشی بهره میبرند، کسب اجازه برای ردیابی را مشاهده کردهاند. این ویژگی برخی از توسعه دهندگان را ناراحت کرده که در راس آنها فیس بوک قرار دارد. اکنون این کمپانی برای ردیابی کاربران باید از آنها کسب اجازه کند که ممکن است خیلی از کاربران این اجازه را به فیس بوک ندهند. اهالی کوپرتینو به حفاظت از حریم خصوصی کاربران تاکید ویژهای دارند و با ملزم کردن توسعه دهندگان و وب سایتها به کسب اجازه برای ردیابی به منظور اهداف تبلیغاتی، قدم دیگری در این راستا برداشتهاند. انتظار میرفت این ویژگی از سال آینده شروع به فعالیت کند، اما اپل قبل از پایان سال ۲۰۲۰ و با نسخهی آزمایشی iOS 14.4 آن را عرضه کرده و این نشان میدهد که اپل آمادگی کامل برای عرضهی آن در سال آیندهی میلادی دارد.

یکی از کاربران که از آیپداواس ۱۴.۴ بتا روی دستگاه خود بهره میبرد اسکرین شاتی از برنامهی NBA گرفته بود که در آن مشخصا از کاربر اجازه خواسته بود تا فعالیتهای آنلاین آن را به منظور اهداف تبلیغاتی پایش کند. « از دادههای شما برای ارائهی تجربهی تبلیغات بهتر و شخصیتر استفاده میشود» که دو گزینهی پایش نکردن و اجازه دادن برای آن وجود دارد. اپل ابتدا اعلام کرده بود که ویژگی حریم خصوصی در هنگام عرضهی iOS 14 در دسترس خواهد بود، اما به دلیل اعتراض گستردهی توسعه دهندگان کوپرتینوییها این تغییرات را به عقب انداختند و اعلام کردند به توسعه دهندگان زمان لازم برای تطبیق با این تغییرات را میدهد و در نتیجه این ویژگی را از سال آینده میلادی فعال خواهد کرد. در واقع گزارش کاربران نشان میدهد این ویژگی به صورت محدود عرضه شده است.

جدیترین مخالف این سیاست فیس بوک است و ادعا میکند که این کار تاثیرات منفی بر کسب و کارهای کوچک میگذارد و تلاش آنها برای زنده ماندن از طریق اینترنت رایگان را از بین میبرد. همانطور که ما در جیاسام نیز پوشش دادیم این شرکت در روزنامههای مطرحی همچون نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال یک آگهی تمام صفحه منتشر کرد و اعلام کرد که کنار کسب و کارهای کوچک باقی میماند و از آنها حمایت میکند. البته بعد از آن بسیاری گفتند که فیس بوک پشت حمایت از کسب و کارهای کوچک پنهان شده و این دلیل برای نقض آشکار حریم خصوصی اصلا قانع کننده نیست.
اپل نیز در پاسخ به ادعاهای مطرح شده بیانیهای بدین شرح صادر کرد
ما معتقدیم این یک مسئلهای ساده است که ما کنار کاربران ایستادهایم. کاربران باید بدانند چه زمانی دادههایشان در برنامهها و وب سایتها جمع آوری و به اشتراک گذاشته میشود و باید انتخاب کنند که این اجازه را میدهند یا خیر. شفافیت ردیابی برنامه در آیاواس ۱۴ نیازی نیست که فیس بوک رویکرد خود را در ردیابی کاربران و ایجاد تبلیغات هدفمند تغییر دهد، بلکه ما به سادگی به کاربرانمان حق انتخاب دادیم.
اگر فیس بوک از نمایش درخواست در برنامههای خود امتناع ورزد، این برنامهها ممکن است از اپ استور حذف شوند. فیس بوک به احتمال زیاد اجازه نمیدهد که چنین اتفاقی بیفتد و بنابراین به نظر میرسد که چیزی از این کمپین تبلیغاتی که به راه انداخته عایدش نمیشود.